Als voorprogramma in De Club hebben we een artiest die geen introductie nodig heeft, maar we doen het lekker toch. Vitja Pauwels is een man van duizend projecten — Early Life Forms, Bombataz, Naima Joris, en enkele soloplaten — en beweegt moeiteloos tussen stijlen en sferen. Maar wat mogen we verwachten tijdens zijn set? En hoe kijkt hij terug op zijn passage in het kunstencentrum nona, in Mechelen?
We spraken hem kort, maar krachtig, over inspiratiebronnen, spontane muzikale creaties en, jawel, Nirvana als teenage awakening (damn, spoiler). Lees het volledige interview hieronder!
Vitja: Ik ga muziek van mijn laatste soloplaat brengen, maar waarschijnlijk ook wat nieuw materiaal.
Vitja: Dat was een hele mooie ervaring. Ik mocht er zes projecten voorstellen met als kers op de taart het eerste optreden van Early Life Forms met Marc Ribot als gast.
Vitja: Ik wilde vooral een context creëren waarbij we zonder repetitie met Marc Ribot toch mooie en gearrangeerde muziek konden neerzetten. Invloeden hiervoor zijn onder andere Lounge Lizards en Marc Ribot zelf.
Vitja: Ik voel snel aan of iets eerder voor mezelf zal zijn of bijvoorbeeld voor Bombataz. Ik weet ook ongeveer wat ik kan verwachten van een band als Early Life Forms. Qua stijl is er meer en meer een overlap met mijn soloproject.
Vitja: Dank je. Soms stel ik mij wel bepaalde dingen voor, al zijn de moods waar ik inkruip vaak abstracter en niet verbonden aan specifieke beelden. Dat laat ik aan de luisteraar over.
Vitja: Wow, geen idee! Dat hangt van de sfeer af, al zou logischerwijze mijn eigen muziek gebruikt kunnen worden. Anders mag een van mijn favoriete artiesten dat zeker doen, PJ Harvey, Thom Yorke, Skuli Sverrisson… Of een van mijn muzikantenvrienden natuurlijk.
Vitja: Mijn teenage awakening was toch wel Nirvana! Iets later ook Pixies, Radiohead en konsoorten. Het waren deze bands die mij vanaf de middelbare school meer en meer richting elektrische gitaar trokken.
Vitja: Ik bereid langzaamaan een nieuwe soloplaat voor.
Laatste tickets